Z opublikowanego właśnie raportu przez ARTPRICE wynika, że POLSKA jest światową czołówką w sprzedaży i zakupie sztuki współczesnej /artyści urodzeni po 1945 roku./!
Według ‘The Contemporay Art Market 2025 Report‘ sprzedaż sztuki w Polsce od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku sięgnęła $15,2M. Za tą kwotę sprzedanych zostało 5880 szt. Daje mi to do myślenia i chyba zmusi do zainteresowania się sztuką współczesną.
Wśród Polaków:
– oczywiście moja ulubienica Ewa Juszkiewicz, która moim zdaniem z tej listy w przyszłości zniknie bo jest słaba i chyba skończyły się pieniążki na promocję. Słaba i beznadziejna.
– rewelacyjna Agata Kus – o niej jeszcze nie pisałem, ale sprawdziłem jej stronę i jest na razie jestem ZACHWYCONY.
– bardzo dobry Piotr Uklańśki.
No i oczywiście jakiś wynalazek z Polski – KAMI MIERZVVINSK, czyli potwierdzenie reguły – jak jesteś beztalenciem to musisz być też ” … a queer interdisciplinary visual artist and performer” żeby wytłumaczyć tą chujnie jaką tworzysz. Przy tym „ono jenu” to Juszkiewicz ma styl i talent jak Matejko.
Poniżej grafika i ładne cytaty o Polsce. Warto przeczytać.
Wnioski:
- Warszawa to dziś 4. najbardziej dynamiczne miasto w tym segmencie — za Paryżem, Londynem i Nowym Jorkiem. Wśród kluczowych nazwisk: Ewa Juszkiewicz, Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk i Piotr Uklański.
- Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce rynków sztuki współczesnej: 15,2 mln $ obrotu i 5 880 sprzedanych lotów w 2024/25.
- Silny wzrost napędza „dół” rynku (tańsze prace, sprzedaże online). Wśród aktywnych graczy segmentu do $1 000 Artprice wymienia polskie domy aukcyjne Desa Unicum i Art in House.
- Wyniki globalne – Trend: wartościowo spadek o ~25% r/r, wolumenowo — wzrost.
- Struktura cen: <$5 000 = 85% liczby transakcji,
- Wyniki „milionowe” mocno się skurczyły: tylko 6 prac >$10 mln

Warszawa w Polsce – miasto wciąż mało znane na światowej mapie rynku sztuki – przechodzi obecnie spektakularną przemianę.
Liczba sprzedaży dzieł sztuki współczesnej potroiła się tam w ciągu dziesięciu lat, przekraczając 5 200 obiektów w latach 2024/25.
Stolica Polski stała się tym samym czwartym najbardziej dynamicznym ośrodkiem na świecie w tym segmencie, tuż za Paryżem, Londynem i Nowym Jorkiem.
Napędzana stałym wzrostem i dużą odpornością w czasie kryzysu zdrowotnego, Warszawa odnotowała niemal dziesięciokrotny wzrost wartości sprzedaży w ciągu dekady – z 1,5 miliona dolarów do 13,2 miliona dolarów – co stanowi niezwykły wynik.
Wśród czołowych artystów na tym rozwijającym się rynku znajdują się Ewa Juszkiewicz, już dobrze znana międzynarodowym kolekcjonerom, a także Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk i nieodzowny Piotr Uklański.
THE CONTEMPORARY ART MARKET 2025 REPORT
Świetna wzmianka na temat polskiego domu aukcyjnego ART IN HOUSE, którego klientem w tym okresiem byłem również ja 😉
Wzrost liczby przystępnych cenowo dzieł sztuki rozwija się daleko poza tradycyjnymi rynkami prestiżowymi o międzynarodowym znaczeniu.
Do najbardziej dynamicznych domów aukcyjnych w tej niszy należą australijskie firmy takie jak Lawsons i Ozbid, włoska firma Studio d’Arte Borromeo, a także polskie firmy Desa Unicum i Art in House.
Każdy z tych domów aukcyjnych sprzedał w ciągu dwunastu miesięcy od 1 500 do 3 200 współczesnych dzieł w cenach poniżej 1 000 dolarów, koncentrując się na płynności i dostępności sprzedaży.
THE CONTEMPORARY ART MARKET 2025 REPORT
